چرا کارهایمان را به عقب می اندازیم؟

برنامه ریزی خانواده مشاوره روانشناسی و سبک زندگی ویژه

📝چرا کارهایمان را عقب می اندازیم؟

💠افرادی که برای روبرو نشدن با اضطراب و استرس کارها از انجام دادن آنها اجتناب می کنند اصطلاحا اهمال کار اجتنابی نامیده می‌شوند. خصوصیت اصلی این سبک اهمال کاری به تاخیر انداختن مداوم کارهایی است که فرد احساس می‌کند برایش استرس‌آور است. برای مثال افرادی که یادگیری یک مهارت خاص مانند رانندگی را به تاخیر می اندازند، شروع نکردن مطالعه برای کنکور ، مطرح نکردن درخواست ازدواج، شروع نکردن پروژه‌های جدید ، مراجعه نکردن به پزشک یا روان پزشک انتخاب نکردن شغل جدید و … مثال هایی از اهمال کاری اجتنابی هستند.

💠افراد دیگری که به دلیل “کمال گرایی” این اقدام را انجام می‌دهند می‌خواهند که آن را در زمان مناسب و به طور کامل و به بهترین نحو انجام شود. این افراد بر این باورند که یا کاری را نباید انجام داد یا اینکه آن کار باید کاملا درست انجام شود. آنها تا همه جوانب کار را نسنجند آن را شروع نمی‌کنند. این افراد کارها و ایده های بزرگی در سر دارند و همیشه فکرشان درگیر چگونگی انجام آن کارهاست و فهرست کارهای انجام نشده شان خیلی زیاد است. افسردگی، کسلی، احساس شکست و تحقیرکردن خود از اثرات این نوع اهمال کاری است.

💠”اهمال کاری لذت جویانه” نوع دیگری از اهمال کاری است. در اهمال کاری نوع لذت جو، افراد از انجام کارهایی که در لذت طلبی و آرامش آنها تداخل ایجاد می‌کند دوری می‌کنند و انجام آنها را تا جای ممکن به تاخیر می‌اندازند. معمولا این افراد برچسب تنبل یا بی عرضه را به خودشان می‌زنند و موقع تفریح کردن مدام احساس گناه و پشیمانی را تجربه می‌کنند. ویژگی اصلی این افراد ناتوانی در نه گفتن به لذت آنی و به هم زدن مکرر برنامه‌ها و به تعویق انداختن آنها به خاطر انجام فعالیت‌های لذت‌بخش مثل بودن با دوستان، مهمانی رفتن، بازی، گشت و گذار، صرف زمان در فضای مجازی، فیلم دیدن و…است.

💠افرادی که “اهمال کار خود ناباور” هستند نیز چون به توانایی خودشان در انجام دادن کارها اعتماد ندارند، در شروع کردن کارها مشکل دارند، این افراد فکر می کنند اشتباه خواهند کرد یا شکست خواهند خورد. تاریخچه زندگی آنها پر از کارهایی است که به خاطر انجام ندادن آنها حسرت می‌خورند و همیشه احساس حقارت و ناتوانی دارند.

💠درصورتی که با این مشکل روبرو هستید باید اهداف خود را انتخاب کنید و متعهد باشید. کلید غلبه بر اهمال‌کاری تمرکز بر روی یک کار است. ما اغلب کارهای زیادی برای انجام دادن داریم که در اولویت بندی و رسیدگی به آنها دچار مشکل می‌شویم. برای مثال می توانید فقط یک کار که در آن اهمال کاری می‌کنید را انتخاب کنید و به خودتان تعهد بدهید که آن را در اولین فرصت انجام می‌دهید.

*سایک نیوز

www.moshaverekhahan.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *